Klubbens historie

Korgen Skilag ble stiftet 27.mars 1935 på butikken hos S.O. Eitran. Der møttes det 16 mann som ivret etter å få i gang et skilag i Korgen. Det første styret ble etablert og formann her ble Svend Kibsgaard. Etter en forsiktig start og med 5 krigsår bak seg ble navnet på laget endret til Korgen IL i Januar 1946.

Nå ble det også etablert nye undergrupper i laget. De første naturlig nok relatert til skisporten.

I årenes løp har flere undergrupper kommet til og laget består nå av Fotball, Håndball, Orientering, Ski og Trimgruppe (Allidrett). Lagets storhetstid kan man vel si var fra tidlig 1980 og oppover der flere av medlemmene hevdet seg på nasjonalt og internasjonalt nivå. Her snakker vi om flere Nordnorske mestere og Norgesmestre innenfor O-sporten, Friidrett og gode resultater på landsdelsnivå innen ski. Fotball var også på sitt høyeste nivå i denne perioden med deltagelse i 3.divisjon i HESA serien.

Det var også i denne perioden at Vargtrekket hadde sin storhetstid og var Nord-Norges største turrenn på ski.

Korgen IL har i dag en flott kunstgressbane lokalisert ved sentralskolen og et meget bra skianlegg med tilhørende skistue/klubbhus i Vesterli.